Translate This Page |
[News] Etyka
Autor: jaro60 dnia 26 maj : 08:02 Swieta racja. [News] Uzdrowiciel Autor: jaro60 dnia 21 maj : 13:23 I co na to Puste Obietnice,cos zapanowala dziwna c [ more ... ] [News] Normalność Autor: jaro60 dnia 21 kwi : 07:45 Dla mnie, to Tusk jak wroci do kraju to powiinien [ more ... ] [News] Wykład dr Zbigniew Stanuch "Golgota Kobiet - relacje więźniarek Ravensbrück Autor: Jan II dnia 14 kwi : 10:07 Bardzo przejmujący wykład. Ale mówienie o kobietac [ more ... ] [News] Paplecznik - czyli wTylewizji po Goleniowsku cześć 10 Autor: MW dnia 02 kwi : 16:27 Przegadane to . Podane w mało ciekawej medialnie f [ more ... ] [News] Sedno sprawy Autor: jaro60 dnia 17 mar : 13:16 Oczywista prawda.Tylko opozycyjni POpaprancy mowia [ more ... ] [News] Nobliści Autor: jaro60 dnia 28 sty : 08:01 SWIETA RACJA. [News] Ja nie mam czasu! Autor: admin dnia 17 sty : 00:45 Jasne że to nie tajemnica. Chodzi o radnego Czerw [ more ... ] [News] Ja nie mam czasu! Autor: MW dnia 17 sty : 00:18 " eden z radnych" - jak wiecie który to dlaczego [ more ... ] [News] Park 750 - lecia Goleniowa i konsultacje społeczne??? Autor: Jan II dnia 11 gru : 22:19 Uważam - w przeciwieństwie do Pani Muszyńskiej, że [ more ... ] |
Dlaczego studzienki na jezdni się zapadają? Niestety w naszym kraju, choć nie wszędzie, a co za tym idzie i w naszej Gminie używane są najtańsze technologie. Normy jakościowe są też niskie, więc robimy to co jest najtańsze, ale spełniające jeszcze normy. Mogą wystąpić błędy przy posadowieniu studzienek (np. źle przygotowane podłoże, oszczędna konstrukcja). Oprócz tego, że materiały i technologie są nie najlepsze, to dochodzi jeszcze niekorzystne usytuowanie studzienek, których na ulicy Szkolnej jest więcej niż dziur w szwajcarskim serze. Najeżdżamy więc na studzienkę kołami wywołując chwilowe obciążenie. Auta osobowe obciążają stosunkowo lekko, busy i autobusy już mocniej. Mimo, że obciążenie jest dalekie od uszkodzenia elementu, to cykliczne jego powtarzanie prowadzi do tzw. zmęczenia materiału. Tak więc prawidłowo wykonana studzienka po np. roku może obsunąć się o np. kilka milimetrów. Przesunięcie studzienki powoduje, że w momencie najechania kołem następuje zapadnięcie koła w studzienkę i wystąpienie dodatkowego uderzenia. Drogowcy mówią nieoficjalnie, że aby obniżyć koszty, do poziomowania studzienek stosują ... deski. Ciekawe, że samorządy na Śląsku od kilku lat stosują nową technologię. Wykorzystywane są zaprawy szybkowiążące, które pozwalają wyregulować wysokość włazu studzienki w ciągu niecałych dwóch godzin. Po drugie, na nowo budowanych jezdniach stosuje się włazy samopoziomujące. Różnica między nimi a powszechnie stosowanymi włazami jest taka, że są montowane, gdy na jezdni ułożona jest już ostatnia, samościeralna warstwa asfaltu. Dzięki temu, montowany właz studzienki jest co do milimetra na tym samym poziomie co jezdnia. Koszt zastosowania tej technologii to, w zależności od zakresu koniecznych do wykonania robót, około 1-2 tys. zł (montaż standardowej studzienki kosztuje połowę mniej). W Rybniku Urząd miasta zleca montaż takich studzienek zarówno firmom, które w ramach gwarancji muszą poprawiać źle osadzone włazy, jak i wykonawcom nowych nawierzchni jezdni. Małgorzata Kurkowska |
|