Translate This Page |
[News] Etyka
Autor: jaro60 dnia 26 maj : 08:02 Swieta racja. [News] Uzdrowiciel Autor: jaro60 dnia 21 maj : 13:23 I co na to Puste Obietnice,cos zapanowala dziwna c [ more ... ] [News] Normalność Autor: jaro60 dnia 21 kwi : 07:45 Dla mnie, to Tusk jak wroci do kraju to powiinien [ more ... ] [News] Wykład dr Zbigniew Stanuch "Golgota Kobiet - relacje więźniarek Ravensbrück Autor: Jan II dnia 14 kwi : 10:07 Bardzo przejmujący wykład. Ale mówienie o kobietac [ more ... ] [News] Paplecznik - czyli wTylewizji po Goleniowsku cześć 10 Autor: MW dnia 02 kwi : 16:27 Przegadane to . Podane w mało ciekawej medialnie f [ more ... ] [News] Sedno sprawy Autor: jaro60 dnia 17 mar : 13:16 Oczywista prawda.Tylko opozycyjni POpaprancy mowia [ more ... ] [News] Nobliści Autor: jaro60 dnia 28 sty : 08:01 SWIETA RACJA. [News] Ja nie mam czasu! Autor: admin dnia 17 sty : 00:45 Jasne że to nie tajemnica. Chodzi o radnego Czerw [ more ... ] [News] Ja nie mam czasu! Autor: MW dnia 17 sty : 00:18 " eden z radnych" - jak wiecie który to dlaczego [ more ... ] [News] Park 750 - lecia Goleniowa i konsultacje społeczne??? Autor: Jan II dnia 11 gru : 22:19 Uważam - w przeciwieństwie do Pani Muszyńskiej, że [ more ... ] |
KURIER SZCZECIŃSKI Na nic się zdał apel Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów i Europejskiego Zrzeszenia Przewoźników Niskokosztowych. Urząd Lotnictwa Cywilnego zatwierdził stawki opłat terminalowych na 2009 r., utrzymując ich zróżnicowanie na „Okęcie” i pozostałe porty.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w 2008 r. podniosła opłatę terminalową w porcie Szczecin-Goleniów o 960 proc. (z 93 zł do 985,34 zł !). Doprowadziło to do znacznego wzrostu kosztów operacji lotniczych i zmniejszenia jego atrakcyjności dla przewoźników oraz pasażerów. Polska jest poza tym podzielona na dwie strefy opłat terminalowych: I to Warszawa Okęcie (547,97 zł), zaś II - pozostałe lotniska. - Przed wejściem do Unii ruch lotniczy w szczecińskim porcie wynosił zaledwie 84 500 pasażerów - przypomina jego prezes, Maciej Jarmusz. - W tym roku przekroczy 320 tysięcy. Lwią część tego wzrostu zawdzięczamy przewoźnikom niskokosztowym, takim jak Ryanair i Norwegian. Niestety, dalszy rozwój naszego portu został zagrożony. Opłata terminalowa jest istotnym czynnikiem kosztotwórczym dla lotnisk i znacząco odbija się na atrakcyjności każdego z nich, jako wielkość znaczna i porównywalna z opłatami lotniskowymi i kosztami naziemnej obsługi samolotów. Jest ona również wyrazem polityki państwa w zakresie rozwoju komunikacji lotniczej, a przy obecnej konfiguracji dwustrefowej promuje ona jedynie interesy lotniska centralnego. Europejskie Stowarzyszenie Tanich Linii Lotniczych (ELFAA), którego członkowie obsługują ponad 50 proc. polskiego ruchu, oraz m.in. Port Lotniczy Szczecin-Goleniów miesiąc temu zaapelowali do prezesa ULC o wprowadzenie - przy okazji zatwierdzania stawek na 2009 r. - jednolitej strefy opłat terminalowych. Postulat poparła sejmowa Komisja Infrastruktury.
Apel nie poskutkował. Prezes ULC utrzymał dwie stawki opłat terminalowych, pobieranych przez PAŻP za zapewnienie służb żeglugi powietrznej na lotniskach. Tym samym od 1 stycznia 2009 r. dla warszawskiego „Okęcia” będzie to 610, 23 zł, a dla pozostałych portów - 888,71 zł. „Zróżnicowanie stawek wynika z konieczności wypełnienia przepisów prawa wspólnotowego, które jako podstawę dla ustanowienia stref pobierania opłat terminalowych wskazuje wyłącznie kwestie natężenia ruchu lotniczego oraz operacyjne (zapewnienie służb kontroli ruchu)”- wyjaśnia ULC. Ponadto, jego prezes uznał, że wysokość opłat jest zgodna z prawem. Decyzję tę skrytykowało ELFAA. Jego zdaniem, stawki w portach regionalnych będą w 2009 r. niebotyczne, a uprzywilejowana pozycja Warszawy utrwalona. - Decyzja ULC nie uwzględnia fundamentalnego problemu usług nawigacyjnych w Polsce - wysokich kosztów i niegospodarności w PAŻP- komentuje John Hanlon, sekretarz generalny ELFAA. Stowarzyszenie wezwało ministra infrastruktury do zbadania motywów działań PAŻP i ULC, oraz wpływu ich decyzji na konkurencyjność polskiego rynku transportu lotniczego. (mag) Więcej w dzisiejszym papierowym wydaniu "Kuriera Szczecińskiego" informacja http://www.kurier.szczecin.pl Zapraszamy do zakupu i czytania tego poczytnego dziennika |
|