WiadomośćCo z tym dworcem?
(Kategoria: Komentarz aktualny)
Dodane przez Margo
piątek 30 września 2016 - 10:23:11


pkp-gol4.jpgNiestety, wiele nie dowiemy się od urzędników gminnych w sprawie nowego węzła przesiadkowego i planowanego na bliżej nieokreśloną przyszłość Centrum Kultury w pobliżu dworca.
 

Zajmijmy się jednak samym dworcem. W postępowaniu konkursowym, w którym wygrał projekt Riegler Riewe, centrum przesiadkowe spełniało tylko funkcje użytkowe i gastronomiczne. Jak wiemy konkurs nie zakończył się podpisaniem umowy z Austriakami (i dobrze) zatem rozpisano przetarg na nowy dworzec. I tu pojawia się znienacka nowy pomysł na to miejsce. Do funkcji użytkowo-gastronomicznych dokłada się siedzibę dla goleniowskiej Straży Miejskiej. Wszelkie zaklinanie rzeczywistości, że budynek dworcowy jest tylko budynkiem dworcowym, a dach sprawia wrażenie, że budynek jest duży, gdzie w rzeczywistości jest mały i spełnia tylko wymogi kolejowe, jest wart mniej niż fakty. A fakty są takie. W postępowaniu przetargowym jasno dano wytyczne czego Gmina Goleniów oczekuje od projektantów. Opracowanie dokumentacji projektowej na budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z wielofunkcyjnym dworcem kolejowo - autobusowym w Goleniowie (dokument z 15.04.2016r. ) jasno przewiduje powstanie tam siedziby Straży Miejskiej. Jak zatem budynek dworcowy ma być mały, skoro muszą zmieścić się tam pomieszczenia dla Straży Miejskiej (SM):



pkp-gol4.jpg

pkp-gol9.jpg

pkp-gol8.jpg

1) wydzielone pomieszczenie dla dyżurnego – operatora monitoringu, niedostępne dla użytkowników dworca, oddzielone pleksi od korytarza,
2) pomieszczenie dla strażników miejskich, oddzielone ścianką z pleksi od przyległego pomieszczenia dyżurnego, z 4 –ma stanowiskami pracy,
3) pomieszczenie dla komendanta Straży Miejskiej, sąsiadujące bezpośrednio z pomieszczeniem dyżurnego i pomieszczeniem dla strażników miejskich,
4) pomieszczenie dla z-cy Komendanta, które pełniłoby również funkcję podręcznego archiwum,
5) dwa pomieszczenia dla przyjęć interesantów, każde ze stanowiskiem pracy,
6) pomieszczenie opisane powyżej powinny być skomunikowane korytarzem oraz „wewnętrznie” poprzez otwory drzwiowe,
7) wydzielenie pomieszczenia specjalnego zabezpieczonego ze stanowiskiem SI CEPiK (na wyposażeniu m.in. atestowane drzwi, podwójne zamki, w przypadku umiejscowienie na wyższej kondygnacji – okna okratowane, zabezpieczone folią antywłamaniową),
8) poczekalnia dla interesantów wydzielona z korytarza przed pomieszczeniem dyżurnego,
9) szatnia dla strażników z 10-ma boksami,
10) pomieszczenia socjalne z funkcją mini stołówki – jadalni dla strażników wraz z osprzętem i meblami,
11) pomieszczenie magazynowe z dostępem z korytarza,
12) toaleta dla strażników wraz z prysznicem,
13) pomieszczenie gospodarcze zlokalizowane przy pomieszczeniu dyżurnego, z przeznaczeniem na sprzęt i środki do utrzymania porządku,
14) dwa garaże na pojazdy służbowe, w tym jeden z kanałem. Jeden z garaży powinien posiadać wysokość pomieszczenia umożliwiającą przechowywanie busa będącego na wyposażeniu Straży Miejskiej. W ciągu garaży dodatkowe pomieszczenia magazynowe, m. in. na rowery, ogumienie sezonowe do pojazdów służbowych, znaki drogowe, klatki dla zwierząt itp. W celu prawidłowego funkcjonowania Straży Miejskiej niezbędne będzie również: uzyskanie zgody Urzędu Komunikacji Elektronicznej na umieszczenie masztu radiowego przy nowej siedzibie SM, przeniesienie istniejącej infrastruktury do nowej siedziby (monitoring, łączność telefoniczna i radiowa), zapewnienie niezbędnych do tego celu instalacji, Szereg pomieszczeń i garaże zajmuje swoje miejsce.

pkp-gol7.jpg
pkp-gol5.jpg
pkp-gol11.jpg

Na jednej z wizualizacji (zdjęcie poniżej) widzimy miejsce w którym Straż Miejska będzie rezydować. W górnym prawym roku budynku dworcowego widzimy coś jakby wjazd do garaży podziemnych. Pojawia się to tylko na jednej wizualizacji. Inne przewidują tam parking. Na froncie elewacji budynku dworcowego widać natomiast jakby oddzielną prawą część. To bez wątpienia nowa siedziba Straży Miejskiej. Więcej oczywiście powiedzą nam plany, które do końca września już powinny być znane gminie, zgodnie z procedurą przetargową.
Sam pomysł przeniesienia siedziby Straży Miejskiej nie jest zły, tylko czemu o tym się nie mówi? Czy fakt ukrywania tego przed opinią publiczną ma jakiś wytłumaczalny sens? Twórcy teorii spiskowych pewnie doszukaliby się w tym trzeciego nawet dna. Budynek jest dużo większy niż to wcześniej zapowiadano. Rzutuje to bardzo na wolną przestrzeń dla planowanego Centrum Kultury. Rzutuje także na ilość miejsc parkingowych powierzchniowych, którą gmina wyliczyła na minimum 180 aut dla całej powierzchni projektowej, zatem także dla parkingu za torami. Jak to się ma do rzeczywistości, którą mamy? Obecnie miejsc parkingowych, tych oficjalnych i nieoficjalnych na terenie przydworcowym mamy około 130. Mowa tylko o terenie wzdłuż ulic Pułaskiego i Dworcowej, wyłączając parking Starostwa oraz parking należący do MiniParku. Cóż zatem zyskamy?
50 miejsc parkingowych. Gdzie? Za torami. Miejsc parkingowych po "miejskiej" stronie nie przybędzie, a nawet będzie ich mniej, gdyż dokładamy tam kolejną instytucję do której mieszkańcy także dojeżdżają autami, chociażby pracownicy Straży Miejskiej, nie mówiąc o interesantach. Czy będzie parking podziemny pod planowanym na przyszłość Centrum Kultury? Śmiem wątpić. Terenu pod sam budynek kultury zostało niewiele. To ten zielony trójkąt na wizualizacji. Pomieścić sam Goleniowski Dom Kultury będzie sztuką, nie mówiąc o szerokim rozwoju tej placówki, poprzez oddanie znacząco większej powierzchni użytkowej niż ją ma dotychczas. Grajmy w otwarte karty, to apel do urzędników kierowanych przez burmistrza Krupowicza.

pkp-gol10.jpg

Tylko przejrzystość nie budzi podejrzeń. Doskonale wiem, że pieniędzy na parking podziemny na tym etapie budowy nie ma, podobnie jak na Centrum Kultury. Należy jednak planując koncepcję dworca działać tak, aby w przyszłości ten konieczny parking tam powstał. Jeśli tego nie dostrzegamy, to promujemy tam duży budynek dworcowy ze Strażą Miejską i odbieramy przestrzeń dla Centrum Kultury z parkingiem. Infrastruktura drogowa także nie zapowiada powstania tam w przyszłości nowego parkingu. Jeśli powstanie Centrum Kultury, to gdzie zaparkują pracownicy i interesanci tego budynku? Na 50 nowych miejscach parkingowych, które już częściowo zajmą Strażnicy Miejscy wraz z petentami? To są realne problemy, na które gmina pod wodzą burmistrza Krupowicza powinna odpowiedzieć. Gdzie miejsca parkingowe dla mieszkańców gminy i powiatu, którzy chcieliby korzystać z centrum przesiadkowego, będącego północną częścią Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej? To te 50 nowych miejsc?



Umieszczono za zgodą autora tekstu na FB Kolej Ziemi Goleniowskiej

Źródło: link - -LINK-






Źródło: Goleniów net - Portal Powiatu Goleniów
( http://www.goleniow.net.pl/news.php?extend.6321 )


Czas generowania: 0.0156 sek., 0.0016 z tego dla zapytań.