Wiadomość Odpowiedzi na moje wnioski z III sesji Rady Miejskiej 19.12.2014
(Kategoria: Komentarz aktualny)
Dodane przez admin
sobota 17 stycznia 2015 - 20:16:13


copy-ireneusz-zygmaski-1.jpg Moje wnioski z III sesji

Odpowiedź na wnioski nr 1 i 3

Mój komentarz:

Cieszę się bardzo, że wniosek nr 1 został potraktowany poważnie, a prace nad ujednoliceniem BIP-u już trwają. Zapowiedziany podział na lata, w których uchwały przyjęto, i tak wymaga jednak sprawnej wyszukiwarki bądź jakiegoś skorowidza. Inaczej, dysponując tylko tytułem uchwały lub nawet samym głównym jej tematem, będzie bardzo trudno coś znaleźć. Mam nadzieję, że szybko będzie można skorzystać z dobrodziejstwa znalezienia wszystkich lokalnych aktów prawa bez jakiejś tajemnej wiedzy na ten temat.

Nieco inaczej jest z wnioskiem nr 3. Powinienem klepnąć się we własne piersi i przeprosić. Taka inicjatywa rzeczywiście już była realizowana w poprzedniej kadencji. Nawiasem mówiąc, kiedy poruszałem ten temat jeszcze przed złożeniem mojego wniosku w rozmowach z kilkoma „starymi” radnymi, z dużą niepewnością odsyłali mnie do strony www gminy twierdząc, że „to już chyba jest publikowane”. Jednak zbyt mocno oklepywać się nie będę i dużych wyrzutów sumienia nie czuję. A to dlatego, że naprawdę szukałem na stronie www tych wniosków i odpowiedzi. Nieskutecznie, o czym właśnie opowiem.



Otóż na stronie www naszej gminy wkradł się pewien, hm, bałagan. Tak jakby oddzielnie prowadzono samą stronę, a oddzielnie Biuletyn Informacji Publicznej, do którego wchodzi się poprzez nią. Odwiedzający stronę główną widzi na niej przede wszystkim kilka zakładek, opatrzonych tytułami. Na przykład u samej góry jest zakładka „Samorząd”, a w niej wejście „Rada Miejska”. Tam właśnie zabłądziłem szukając, i cóż spotkałem? Takie oto zagadnienia: 1) „Skład osobowy RM” – odsyłacz do BIP, a w nim zdjęcie… wszystkich radnych poprzedniej kadencji, wraz z listą ich nazwisk. 2) „Przyjęcia interesantów” – odsyłacz do BIP, a w nim… nic. 3) „Najbliższe posiedzenia” – odsyłacz do BIP, a w nim… oczywiście informacja o wszystkim, co działo się w poprzedniej kadencji. 4) „Komisje” – oczywiście odsyłacz do BIP, a tam składy komisji poprzedniej kadencji. 5) „Uchwały” – jasne, że odsyłacz do BIP, a tam jak zwykle wszystko stare (zresztą tak właśnie, jak opisałem to w moim pierwszym wniosku). 6) „Podsumowanie kadencji” – wchodzimy, otwieramy – jest! Podsumowanie kadencji… 2006-2010. Wszystko, więcej nie ma.

Na marginesie: czegoś takiego mniej więcej spodziewałem się po Burmistrzu Krupowiczu odnośnie rozliczenia kadencji 2010-2014, pisząc stary felieton „Kończ Waść, wstydu oszczędź”.  Nie samej listy inwestycji z fotkami, lecz rzetelnego pokazania całego czteroletniego działania w różnych aspektach działania gminy. Możecie zatem sami, Drodzy Czytelnicy, porównać oba sposoby rozliczenia się z działania władzy samorządowej. Wasza wola, który się Wam bardziej podoba.)

Po dygresji wracam do głównego wątku. Nie ma na stronie głównej żadnej zapowiedzi, że to wszystko wyżej opisane to jakieś archiwalia. Pomyślałem sobie prostodusznie, że poprowadzono mnie za rękę prościutko do całej prawdy. Skoro wywalono do kosza wszystkie uchwały RM sprzed 2006 roku, to może i te interpelacje wraz z odpowiedziami też już są na śmietniku? Skąd ja, średnio sprawny poszukiwacz internetowy, miałem wiedzieć, odsyłany co chwila do staroci w BIP-ie, że w tym samym BIP-ie mam jednak poszukać oddzielnie wniosków i interpelacji?

No i tam, wchodząc specjalnie przez małą ikonkę „BIP” w prawym górnym rogu, można ponownie dotrzeć do zakładki „Rada Miejska”. Tu wreszcie króluje teraźniejszość i bieżąca informacja. W chwili składania przeze mnie wniosku trzeba było tylko wleźć w tytuł „Poprzednie kadencje”, skąd już dwa wejścia poprowadziłyby mnie osobno: 1) do zakładki „Interpelacje, wnioski i zapytania radnych” – tu nazwisko po nazwisku rejestr listuje wnioski „starych” radnych, cytując je dosłownie, dając także odnośniki do skompresowanych skanów udzielonych odpowiedzi; 2) do zakładki „Interpelacje, wnioski i zapytania radnych – odpowiedzi” – tu zaś inaczej, w podziale na sesje, posiedzenia komisji, itp., dalej zaś same numery pism, które nadawano odpisując radnym. Żadnych nazwisk, same numerki bez tytułów czy innego opisu. Wchodzę w dowolny numerek, rozpakowuję skan, otwieram – i właśnie dowiaduję się, czego dotyczy to pismo i komu odpowiada. Poezja !

Po co ta druga zakładka, bez żadnej szansy na odnalezienie czegokolwiek, skoro w pierwszej już wszystko raz zostało podane kawa na ławę? Nie mnie pytajcie. Ja tylko konstatuję bałaganik i brak koordynacji między stroną www a BIP-em. Czy ktoś tego pilnuje? Czy leci z nami pilot?

Moje wnioski z III sesji Odpowiedź na wniosek nr 2Mój komentarz:

W świetle obowiązującego prawa Burmistrz ma rację. Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe w art. 6 stwierdza:

„2. Organy państwowe, przedsiębiorstwa państwowe i inne państwowe jednostki organizacyjne oraz organizacje spółdzielcze są obowiązane do udzielenia odpowiedzi na przekazaną im krytykę prasową bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.

3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do związków zawodowych, organizacji samorządowych i innych organizacji społecznych w zakresie prowadzonej przez nie działalności publicznej.”

Burmistrz mi odpowiedział jasno: będzie odpowiadał na krytykę prasową, gdy taka zostanie mu przekazana. Czyli szanując prawo. Prawo troszkę nieświeże wprawdzie, z innej epoki, pełne zapisów o „państwowych jednostkach organizacyjnych”, „przedsiębiorstwach państwowych”, „organizacjach spółdzielczych”, „radach narodowych”, „Głównym Urzędzie Kontroli Publikacji i Widowisk” czy innych reliktach „słusznie minionego okresu”, nieznanych już większości obecnie żyjących Polaków. Przecież to nie Burmistrza wina, że Sejm nie zabrał się od roku 1984 do stworzenia nowych regulacji w tej dziedzinie, łatając ustawę jak starą kapotę 24 nowelizacjami do dnia dzisiejszego. Duch tamtej epoki drzemiąc spokojnie w zmurszałych artykułach ustawy, w trakcie już 30-letniego snu przespał zmianę ustroju, demokratyzację sfery społecznej, pojawienie się prawdziwej samorządności w dzisiejszym rozumieniu, wzrost znaczenia mediów w naszym życiu, pojawienie się Internetu, przepisów o dostępie do informacji publicznej, standardów europejskich w kontaktach władzy z obywatelami, i wszystkie inne drobiazgi. Ba, gdyby się ten duch właśnie obudził, zapewne nie wiedziałby nawet , że samochody się dziś kupuje, a nie dostaje na talony, nie ma już kartek na mięso, a pomarańcze i cytryny leżą na każdym straganie.

Jak więc rozumiem, Burmistrz będzie dochowywał wierności tym standardom reakcji na krytykę mediów, które obowiązywały sekretarza gminnego jedynej słusznej partii. Tamtemu musiał ktoś przysłać „Trybunę Ludu” czy jakiś inny „Zielony Sztandar”, żeby sprawa nabrała mocy urzędowej. Tak też i nasz wybraniec poczeka, bo skąd przecież ma wiedzieć, co pisze lokalna prasa? Czytać obowiązku nie ma! Jakieś tam marudzenia o szacunku dla czytających, kontakcie władzy z mieszkańcami, kryształowej przejrzystości i pełnej jawności to niepotrzebne bicie piany. A że poprzednia władza była nadwrażliwa i nerwowo chwytała za pióro nie żądając przysyłania sobie niczego? Jej sprawa… Odpowiedź upewniła mnie, że działania Burmistrza w tej sferze (a raczej ich brak) to nie przypadek, a podejście systemowe. I że zmiany nie będzie.

Niech zatem piszący lub czytający „Gazetę Goleniowską”, Puls Goleniowa”, „Nowiny Goleniowa i Nowogardu”, a nawet „Wiadomości Pszczelarskie” przyjmą to do wiadomości. Jeżeli mają zamiar dowiedzieć się, co Burmistrz myśli o wyrażanej w tych periodykach krytyce, wystarczy wyciąć tylko artykuł (żadne kserowanie! – sfałszować można dziś wszystko!), wsadzić w kopertę, nakleić znaczek i wysłać na adres: Burmistrz Gminy Goleniów Robert Krupowicz, Plac Lotników 1, 72-100 Goleniów.  O to właśnie mi chodziło i tego się chciałem tylko dowiedzieć.

Dziękuję.

Ireneusz Zgmański

Treść umieszczona za zgodą autora,  pochodzi z bloga autorskiego Ireneusza Zygmańskiego -LINK-




Źródło: Goleniów net - Portal Powiatu Goleniów
( http://www.goleniow.net.pl/news.php?extend.5211 )


Czas generowania: 0.0166 sek., 0.0015 z tego dla zapytań.