WiadomośćSzybciej nad morze - dopiero za pięć lat...
(Kategoria: Wieści z Regionu)
Dodane przez admin
poniedziałek 11 sierpnia 2008 - 15:35:45
KURIER SZCZECIŃSKI Dzięki modernizacji linii kolejowej Szczecin Dąbie-Świnoujście czas przejazdu pociągów nad morze skrócił się o 60 minut. Dopiero jednak po 2013 r. będą one pokonywać tę trasę w godzinę.Linia Szczecin Dąbie-Świnoujście jest fragmentem magistrali E59 (Świnoujście-Szczecin-Poznań-Wrocław-Chałupki). Ma 101 km długości, jest całkowicie zelektryfikowana i dwutorowa (z wyjątkiem krótkiego odcinka Świnoujście Przytór–Świnoujście). Odgrywa duże znaczenie w transporcie krajowym i międzynarodowym, bo prowadzi do portu i terminala promowego w Świnoujściu oraz zapewnia połączenie tego miasta i Szczecina z południem Europy.Od 2002 r. linia Szczecin Dąbie-Świnoujście jest modernizowana.
- Wymieniana jest nawierzchnia torowa oraz na przejazdach kolejowych, na stacjach i przystankach powstały nowe perony, zainstalowano także nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym - wylicza Józef Matuszczak, naczelny dyrektor Oddziału Regionalnego PKP Polskie Linie Kolejowe SA w Szczecinie. - Działania te pozwoliły skrócić czas przejazdu pociągów ze Szczecina do Świnoujścia o 60 minut.
Obecnie międzynarodowe konsorcjum DGT/Kirchner wymienia nawierzchnię torową na odcinkach: Szczecin Dąbie – Szczecin - Załom, Łożnica – Wysoka Kamieńska, Lubiewo–Świnoujście oraz na stacji Wysoka Kam. Prace te pochłoną ponad 34 mln zł.
Natomiast Bombardier Transportation Polska kończy budowę nowej nastawni na stacji Goleniów, która zastąpi dwie stare. Zostaną w niej zainstalowane komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na razie będzie obsługiwać stację Goleniów wraz z przyległymi odcinkami do Rurki, Nowogardu i Białunia. Swoim zasięgiem obejmie też linię kolejową do goleniowskiego lotniska.- Prace na linii Szczecin Dąbie-Świnoujście będziemy kontynuować po 2013 roku - dodaje dyrektor Matuszczak. - Ich efektem będzie uzyskanie przez pociągi pasażerskie prędkości do 200 km/h i skrócenie czasu przejazdu ze Szczecina nad morze do 60 minut. Obecnie opracowywane jest studium wykonalności.
Na linii tej trzeba będzie wykonać jeszcze wiele poważnych prac. Zostaną przebudowane układy torów wraz z peronami na stacjach: Dąbie, Wysoka Kamieńska i Świnoujście. Zlikwidowany będzie słabo wykorzystywany przystanek Szczecin Dąbie Osiedle, a stacje Szczecin Załom i Rurka zostaną przystankami. Natomiast na stacjach: Goleniów, Lubiewo i Świnoujście zostaną zbudowane podziemne, prowadzące na perony, przejścia dla podróżnych. Na całej linii Szczecin Dąbie - Świnoujście ruch pociągów będzie prowadzony przez budowane teraz w Goleniowie lokalne centrum sterowania (LCS).(mag)
Więcej w dzisiejszym papierowym wydaniu "Kuriera Szczecińskiego"
informacja http://www.kurier.szczecin.pl
Zapraszamy do zakupu i czytania tego poczytnego dziennika
Źródło: Goleniów net - Portal Powiatu Goleniów
( http://www.goleniow.net.pl/news.php?extend.1258 )