Translate This Page |
[News] Etyka
Autor: jaro60 dnia 26 maj : 08:02 Swieta racja. [News] Uzdrowiciel Autor: jaro60 dnia 21 maj : 13:23 I co na to Puste Obietnice,cos zapanowala dziwna c [ more ... ] [News] Normalność Autor: jaro60 dnia 21 kwi : 07:45 Dla mnie, to Tusk jak wroci do kraju to powiinien [ more ... ] [News] Wykład dr Zbigniew Stanuch "Golgota Kobiet - relacje więźniarek Ravensbrück Autor: Jan II dnia 14 kwi : 10:07 Bardzo przejmujący wykład. Ale mówienie o kobietac [ more ... ] [News] Paplecznik - czyli wTylewizji po Goleniowsku cześć 10 Autor: MW dnia 02 kwi : 16:27 Przegadane to . Podane w mało ciekawej medialnie f [ more ... ] [News] Sedno sprawy Autor: jaro60 dnia 17 mar : 13:16 Oczywista prawda.Tylko opozycyjni POpaprancy mowia [ more ... ] [News] Nobliści Autor: jaro60 dnia 28 sty : 08:01 SWIETA RACJA. [News] Ja nie mam czasu! Autor: admin dnia 17 sty : 00:45 Jasne że to nie tajemnica. Chodzi o radnego Czerw [ more ... ] [News] Ja nie mam czasu! Autor: MW dnia 17 sty : 00:18 " eden z radnych" - jak wiecie który to dlaczego [ more ... ] [News] Park 750 - lecia Goleniowa i konsultacje społeczne??? Autor: Jan II dnia 11 gru : 22:19 Uważam - w przeciwieństwie do Pani Muszyńskiej, że [ more ... ] |
GDK GOLENIÓW Już 4 września 2014 r. zapraszamy na dwa spektakle w wykonaniu Jana Peszka: - o godz. 18:00 - Pojedynek (Jan i Błażej Peszek) - o godz. 20:30 - Scenariusz dla nieistniejącego, lecz możliwego aktora instrumentalnego (Jan Peszek) Bilety do nabycia w Centrum Informacji Turystycznej. Cena biletów: 40 zł na jeden spektakl, 60 zł na oba spektakle. POJEDYNEK Na podstawie sztuki - “Detektyw” Anthonego Shaffera Przekład - Cecylia Wojewoda Adaptacja tekstu - Błażej Baraniak Reżyseria - Błażej Peszek Scenografia - Mariusz Twardowski Obsada: Jan Peszek Błażej Peszek POJEDYNEK - ZABAWA W DETEKTYWA Pisarz Andrew Wyke zaprasza do swojego domu aktora, Milo Tindla. Przyjacielskie z pozoru spotkanie zmienia się w makabryczną grę, którą panowie toczą między sobą. Ponieważ ta gra nie ma reguł, wszystko jest możliwe. Widz i policja prowadząca śledztwo wpadają w sieć pułapek, zastawionych przez parę wyrafinowanych graczy. Jan Peszek pojawia się w roli kabotyńskiego literata – milionera zdradzanego przez młodą żonę - a Błażej Peszek kreuje postać Jej kochanka, wpadający w pułapkę zastawioną przez zazdrosnego pisarza poczytnych kryminałów. "Kontra" to świetnie napisany tekst, w którym śmiech przeplata się z grozą, od początku napięcie narasta, atmosfera jest gęsta i toczy się tajemniczy pojedynek na słowa i emocje, a my do samego końca nie wiemy, co było blefem ze strony bohaterów, a co faktami, które ten pojedynek wywołały. Dwaj znakomici aktorzy świetnie tę atmosferę budują, sprawiając, że trudno spuścić ich z oka, a ich wzajemna relacja tworzy niezwykłą aurę. Tekst zaś pozwala na zaprezentowanie zarówno wielkiego talentu, jak i dopracowanego warsztatu aktorskiego. Spektakl jest nową adaptacją sztuki Anthonego Shaffera („Detektyw”) z 1971 roku. Tekst ten był dwukrotnie ekranizowany - w 1972 roku przez Josepha L. Mankiewicza, z Laurencem Olivierem i Michaelem Cainem w rolach głównych (obsypana Oscarami), i w 2006 roku w adaptacji Harolda Pintera, wyreżyserowanej przez Kennetha Branagha, z Judem Law i ponownie Michaelem Cainem (wersja znana jako „Pojedynek”). SCENARIUSZ DLA NIEISTNIEJĄCEGO, LECZ MOŻLIWEGO AKTORA INSTRUMENTALNEGO Bogusław Schaeffer Spektakl powstał w 1963 roku w ciągu kilku dni, ale przez długie lata nie był wykonywany, co zresztą kompozytorjakby przewidział nadając mu charakterystyczne dopełnienie. Jest w tym cały Schaeffer z jego wiarą w przyszłość: nie istniejący, lecz możliwy! Pisząc "Scenariusz" i dopełniając go elementami dramaturgicznymi Schaeffer od razu myślał o wykonawcy; był nim Jan PESZEK. Kompozytor pilnie obserwował aktora i "układał" mu rolę niejako na przyszłość. Prawykonanie "Scenariusza" odbyło się dopiero po latach, gdy Peszek stał się aktorem innego już typu, w pełni odpowiedzialnym za sceniczny, słowny interpretatorski kształt powierzonego mu dzieła. W osobie Jana Peszka "Scenariusz" znalazł interpretatora jedynego i najwłaściwszego Peszek trzyma w napięciu audytorium i zaskakuje coraz to nowymi akcjami. Kompozycja ma tempo dobrego filmu; poszczególne sceny rozgrywane są co do sekundy, dopiero pod koniec utworu , kiedy audytorium chwyciło już całkowicie sens utworu, aktor stosuje coś w rodzaju psychicznego relaksu i po prostu zaczyna się utworem bawić. Kompozycja ma charakter wykładu na temat socjologicznych problemów nowej muzyki. Aktor ilustruje na wielu przykładach niedomogi, niedostatki i fałsze, jakie wynikają ze społecznego, komercjalnego i nieautentycznego już uprawiania sztuki. Tekst jest ostry w swej wymowie i brzmi jak oskarżenie. Ale obok niego przewijają się teksty prozatorskie, poetyckie i dramatyzowane, wykraczające absolutnie poza przyjęty na początku temat. "Scenariusz" jest pełen kontrastów. Schaeffera interesowały od lat (podobnie, jak Gombrowicza), różnice kultur duchowych grup społecznych; masa wydawała mu się zwykłym, wulgarnym myślowo uproszczeniem. Nikt nie jest człowiekiem zwykłym - to wymysł niedojrzałych teoretyków. Uduchowienie nie może polegać na pozie, musi być wykrywalne w samych aktach myślowych człowieka, w jego stosunku do świata. |
|